måndag 19 juli 2010

Akuten

Nu va de längesedan jag skrev men det beror på att jag inte har mått så bra. Som jag skrivit innan så trodde jag att jag var magsjuk och att jag inte trodde att de va de problemet som jag haft med magen innan, men de visade sig att jag hade fel. För de onda ville inte gå över och blev bara mer och mer likt den andra smärtan jag haft. I torsdags åkte jag ner till Hälsocentralen, fick samma läkare som jag haft förut (eller ja jag har la haft alla, men den jag haft mest) har ju varit nere med magont 3 gånger tidigare....fått medicin och till och med en gång blivit tillsagd av läkare jag citerar "man har lite ont i magen ibland" men som sagt var då nere hos läkare igen, fick ytterliggare medicin och fick åka hem. Magen blev något bättre på fredagen men på lördag efter vi hade ätit mat så fick jag sjukt ont i magen visste inte vart jag skulle ta vägen, gick på toa ett flertal gånger och ja jag kan ju spara er detaljerna ;) På söndagmorgon vaknade jag med magsmärtor åkte till jobbet (ja jag jobba i helgen :) ) hade ont hela dagen, när jag sedan kom hem blev de bara värre, kändes som nån körde med en kniv i magen på mig!! Ringde till sjukvårdsupplysningen, fick prata med en jätte snäll kvinna! Hon blev lite irriterad när hon fick höra hur länge min mage har krånglat och sa att man ska inte ha ont i magen! Så hon skickade ett meddelande till KSS akuten om att vi va påväg och att jag skulle träffa en kirurg...

Väl inne på KSS vid 15.45 tog vi en nummerlapp och väntade, vid 16 fick vi komma in till sköterskorna som tog lite prover och ställde lite fråger, blev sedan satta i väntrummet igen. Vid 17.20 fick vi komma till ett rum. När vi hade suttit i rummet i 3 timmar utan att ha sett en levandesjäl (inga döda heller för den delen) så gick jag ut och frågade då sa de att kirurgen var fast på operation men skulle förhoppningsvis komma snart. Vid de här laget så hade jag inte ätit något sedan halv 11 (smörgås och en banan) och smärtat i magen hade avtagit. När läkaren sedan kom så hade jag inte alls ont.....men hon undersökte mig och när hon tryckte i magen så gjorde de ont på endel ställen. Hon bokade en tid för ultraljud av gallblåsan och skickade en remiss till Hälsocentralen om att jag ska på u-ljud och att de ska göras uppföljning på va de visar.
Vi åkte ifrån KSS 21.00. 5 Timmar var vi där, ganska komiskt för läste en brochyr de hade och deras mål var att patienten skulle ha fått vård inom 5 timmar...
Åkte hem till mor o far som hade haft Ebba (tur de hon hade inte velat vara på akuten i 5 timmar!!) hon sov men jag tog henne i famnen vi åkte hem och la henna direkt och hon bara fortsatte sova! Så skönt för hade hon vaknat så hade hon säkert varit pigg och tyckt att vi skulle vara vakna! :)

Så nu väntar jag på att få ett u-ljud så fort som möjligt!! Får se hur de blir...och jag hoppas verkligen att det är gallsten! För är de inte de så måste de gå vidare och då blir de castroskopi (stavning?) då går de ner med en kamera i magen och ser de inget där så kommer de även gå in med en kamera i tarmen.... :/ men hoppas de hittar felet på u-ljudet! Hatar att ha ont i magen! De är nog de värsta stället!

Ne nu blev de sådär mycket för er att läsa igen. Så lite kortfattat om resten av veckan. Jo Henriks föräldrar och lillasyster Jenny med dotter Vendela var här i Fredags, vi bjöd på grillad kyckling och potatissallad, var roligt att de var här, bor ju så långt ifrån varandra så ses inte så ofta och så fick de ju se Ebba på sin hemmaplan :)

Sen har jag ju som sagt jobbat i helgen. De gick ganska bra ingen träningsvärk denna gången heller :) Jag skötte slaktsvinen denna helgen å hemskt vad de va skitigt!! Hade tydligen varit problem med ventilationen i början på veckan (då de va 30 grader ute!) och då är de ju inte så konstigt om de vänder på boxarna. Så jag har väll skrapat nästan varenda box vilket är 46*5 (har 6 avdelningar men den ena var nyinsatta grisar i och super rent!) Sen efter jag var klar där uppe så åkte jag till andra gården och hjälpte Camilla med semineringen. Så de har gått riktigt bra ändå i helgen, skönt att jobba lite.

Nu har Henrik 2 veckors semester och vi har massor planerat så de ska bli skoj!
Ska snart väcka Ebba och sedan hämta mamma för vi ska till Skövde :)
Nu hoppas jag att magen kan vara snäll mot mig! Inget skoj att vara sängliggande när Henrik har semeter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar